Co wchodzi w zakres obsługi kadrowo-płacowej?
Obsługa kadrowo-płacowa polega na prowadzeniu wszelkich spraw dotyczących funkcjonowania pracowników firmy. W zależności od specyfiki i potrzeb przedsiębiorstwa, obsługą kadrowo-płacową może zajmować się wewnętrzny dział w firmie lub zewnętrzne biuro księgowe. Często outsourcing okazuje się rozwiązaniem, które nie tylko generuje niższe koszty, ale także zapewnia rzetelne i terminowe wykonanie czynności kadrowo-płacowych. Co wchodzi w zakres obsługi kadrowo-płacowej?
Umowy o pracę i cywilnoprawne
Jednym z obowiązków pracodawcy jest prowadzenie dokumentacji dotyczącej zatrudnienia i przebiegu pracy pracowników. Dlatego w zakres obsługi kadrowo-płacowej wchodzi przygotowywanie, rozliczanie i archiwizowanie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, czyli dokumentów, które potwierdzają nawiązanie stosunku pracy oraz ustalone wynagrodzenie. Obsługa kadrowo-płacowa obejmuje także prowadzenie pozostałej dokumentacji płacowej, czyli wszelkich porozumień, decyzji, akt osobowych czy raportów.
Reprezentowanie firmy przed urzędami
Księgowy zajmujący się obsługą kadrowo-płacową może zostać upoważniony przez przedsiębiorcę do reprezentowania firmy przed urzędami i organami administracji publicznej. To świetne rozwiązanie dla właścicieli firm, którzy mają wystarczająco dużo obowiązków związanych z zarządzaniem biznesem. Przedsiębiorca, który udzieli księgowemu pełnomocnictwa, nie musi samodzielnie załatwiać formalności w Urzędzie Skarbowym i składać wyjaśnień w innych instytucjach.
Rozliczanie urlopów i zwolnień
Kolejną ważną sprawą kadrową jest rozliczanie urlopów oraz zwolnień lekarskich. Zadaniem biura księgowego jest monitorowanie i prowadzenie kalendarza urlopów wypoczynkowych, macierzyńskich, wychowawczych i okolicznościowych. Księgowy musi także prowadzić ewidencję wszelkich zwolnień lekarskich pracowników firmy. Dodatkowo obsługa kadrowo-płacowa obejmuje również sporządzanie skierowań na obowiązkowe badania i nadzorowanie orzeczeń lekarskich.