Na czym polega pełna księgowość?
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej, w tym na większą, średnią i mniejszą skalę, korzystanie z usług dobrego biura rachunkowego jest konieczne. Zaangażowanie zewnętrznych specjalistów do zajmowania się kwestiami podatkowymi i rozliczeniowymi można z łatwością dostosować do potrzeb danego przedsiębiorstwa – stopnia rozwoju firmy czy sposobu jej funkcjonowania na rynku towarów i usług. Nasze biuro rachunkowe proponuje klientom prowadzenie pełnej oraz uproszczonej księgowości. Na czym polega ta pierwsza? Wyjaśnienie znajduje się poniżej.
Jaki zakres świadczeń obejmuje pełna księgowość?
Wybrane podmioty gospodarcze są zobowiązane do prowadzenia pełnej księgowości. Ten rodzaj opodatkowania dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych czy spółek partnerskich, których wartość przychodów za poprzedni rok obrotowy wyniosła co najmniej równowartość dwóch milionów euro po przewalutowaniu na polskie złotówki. Natomiast spółki akcyjne, spółki komandytowo-akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością muszą ją prowadzić niezależnie od wspomnianego wymagania.
Pełna księgowość stanowi niezwykle dokładny system ewidencyjny, którego zadaniem jest kompleksowe przedstawienie sytuacji finansowej firmy – przy czym metodę tę uznaje się za o wiele bardziej skomplikowaną od innych form rejestrowania przychodów i rozchodów. Dlatego pełna księgowość daje osobom decyzyjnym precyzyjne sprawozdanie z procesów gospodarczych mających miejsce w przedsiębiorstwie – każdy ruch finansowy wykonany przez wskazany podmiot jest rejestrowany. W jej przypadku konieczne okazuje się między innymi:
- opracowanie polityki rachunkowości, w tym zasad sporządzania sprawozdań finansowych na koniec każdego okresu sprawozdawczego,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych zakładanych w celu ewidencjonowania wszystkich zdarzeń gospodarczych zachodzących w ramach danej działalności, dzięki czemu sytuacja finansowa firmy jest na bieżąco rejestrowana (sposób prowadzenia ksiąg określają przepisy ustawy o rachunkowości),
- przestrzeganie przyjętego planu kont analitycznych i syntetycznych (stosowanie się do wskazanego wymogu umożliwia uzyskanie pełnej kontroli nad zdarzeniami zawartymi w księgach).